Basisschool de Springplank


Basisschool de Springplank: ‘Een kleurrijke school waar elk kind kan groeien’

De Springplank streeft ernaar kinderen de ruimte te geven die ze nodig hebben om optimaal te kunnen ontwikkelen en biedt vanuit een onderzoekende houding kinderen ontwikkelingsmogelijkheden aan.

Wij doen dit op onze school door ons te richten op:
-het scheppen van een sfeer van veiligheid en geborgenheid voor alle kinderen.
-het vergroten van het zelfvertrouwen van de kinderen.
-het hebben van hoge verwachtingen van kinderen; van belang is het bevorderen van eigen initiatieven en de zelfstandigheid van de kinderen.
-het vergroten van het plezier bij de kinderen in het ontdekken van de wereld om hen heen.

Thema's

  • Taal
  • Onderzoekend en ontwerpend leren
  • OriĆ«ntatie op jezelf en de wereld

Speerpunten voor schoolontwikkeling

-Voorspelbaarheid klassenmanagement
-De leerlingen hebben zicht op hun eigen ontwikkeling en voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen leerproces.
-Professionele samenwerking binnen het team
-Reken- en taalonderwijs verbeteren
-Het verzorgen van dynamisch aanbod

Onderzoek

Onderzoek schooljaar 2024-2025:

*Hoe kan basisschool de Springplank digitale geletterdheid planmatig wegzetten in ons onderwijs? (Visie op digitale geletterdheid)
*Hoe kan basisschool de Springplank de mondelinge taalvaardigheid van de leerlingen optimaliseren en het aanbod verweven in ons onderwijs? (Hoe biedt basisschool de Springplank mondelinge taalvaardigheid schoolbreed aan, welke doelen/ eisen stellen we..)
*Hoe kan basisschool de Springplank zorgen voor passend onderwijsaanbod gericht op het vakgebied Wereld Orientatie in de groep 3 en 4? We willen zicht krijgen op wat we qua aanbod in ieder geval willen aanbieden en hoe kunnen we dit middels Blink goed uitvoeren waarbij we werken in een doorgaande lijn van groep 1/2 richting de bovenbouw.

Onderzoekscultuur op basisschool de Springplank:

Binnen team Springplank zijn er verschillende collega’s met een master opleiding of een specialisatie. De Springplank werkt vanuit Actieleerteams waar de specialisten/ teamleden aan deelnemen. De expertise verdelen we over de Actieleerteams. De keuze van het onderzoeksonderwerp is afhankelijk van de vraag vanuit ons team (waar lopen we tegen aan?) en het meerjarenplan. Zowel kortdurende als langer lopende onderzoeken worden gestimuleerd.
De Actieleerteams werken vanuit de onderzoekcyclus, zodat binnen het gehele team een eenduidige lijn in aanpak van onderzoek ontstaan. In het begin van het schooljaar stelt het actieleerteam een plan op met daarin de probleemanalyse, theoretisch kader, de deelvragen, de onderzoeksvraag en een tijdsplanning. Er vinden +/- 6 vergadermomenten per jaar plaats. Daarnaast wordt er tijdens teamvergaderingen kort de aandacht besteed aan het delen van de vorderingen van de Actieleerteams. Tijdens studiedagen krijgen de Actieleerteams prominent de tijd om hun vorderingen te presenteren, voor kennisoverdracht en implementatie mogelijkheden van actiepunten.
De Actieleerteam vergaderingen zijn opgebouwd via een vaste structuur/ cyclus. Wat we doen moet betekenis hebben en gericht werken naar het doel. Het bewust worden waarom we dingen doen is van belang! De inhoud van de vergaderingen worden vastgelegd in een notulen.
Binnen een Actieleerteam is de kartrekker hoofdverantwoordelijk. Hij/ zij gaat naar de verbindingsvergadering met het MT. Dit om verbinding te maken met de andere Actieleerteams en om draagvlak te creëren.
De A-student vanuit de Pabo wordt in dit traject meegenomen en sluit zich aan bij één van de Actieleerteams. Hij/ zij is mede verantwoordelijk voor het traject en zal zijn/ haar resultaten regelmatig moeten voorleggen binnen het Actieleerteam.

Partners in leren

Wij bieden de mogelijkheid om een deel van je stage te doen bij deze scholen en/of organisaties:

Professionele leergemeenschap

Wij bieden plaats aan 8 studenten waarvan de afstudeerplaats in

  • Onderbouw, Middenbouw, Bovenbouw

Daarnaast biedt onze school plaats aan studenten van:

-Koning Willem I College
-Fontys deeltijd/ zij instroom
-snuffelstages van middelbaar onderwijs