BS De Touwladder ( partnerscholen bs Sint Lambertus- bs Roald Dahl)


De Touwladder is onderdeel van Kindcentrum ‘De Ellips’. De leerling-populatie is een afspiegeling van de gemeenschap van St.Michielsgestel . De speelplaats, is ontworpen op basis van een sprookje. Er zijn een aardman, een waterpomp en een waterengel te ontdekken. Er is een wadi, waarin drakenstenen liggen en uitdagende klimmogelijkheden.
De figuren uit het sprookje herinneren ons aan onze visie. Ze staan symbool voor belangrijke aspecten die we de kinderen willen meegeven: vriendschap, samenwerken, trouw; maar ook, kritisch nadenken, onderzoeken, voor uitdagingen willen gaan.
Deze aspecten zijn op onze school, bronnen van inspiratie, waar de kinderen en wij van genieten en van leren.

Thema's

  • Rekenen
  • Onderzoekend en ontwerpend leren
  • Wetenschap, techniek en design
  • Kunst en cultuur

Speerpunten voor schoolontwikkeling

Onderzoek 1:
Het expertiseteam betekenisvol onderwijs heeft de leerlijn techniek van de SLO toegepast op de school. Er zijn 8 workshops met lessen rond verschillende technieken ontwikkeld voor groep 6 en 7. Deze zullen dit jaar (2019-2020)voor het eerst gegeven worden. Tijdens de workshops worden alle 8 technieken aangeboden, ieder kind volgt een workshop per keer met 1 techniek. Een flinke organisatie, met ouderhulp en pittige technieken ( waaronder solderen en houtbewerken). Het expertiseteam wil onderzoeken of dit een goede werkwijze is om de techniekleerlijn te implementeren. Van de student vragen wij deel te nemen aan de workshops en met het expertiseteam te onderzoeken of de diverse doelstellingen die wij daarmee hebben worden gerealiseerd.
(16 april 2019: Dit onderzoek is inmiddels toegezegd aan een A-student)

Onderzoek 2:
(14 mei 2019: dit onderzoek komt komend schooljaar helaas te vervallen)


Onderzoek

Iedere organisatie, ook een school, krijgt te maken met vragen, problemen, ontwikkelingen en veranderingen waar antwoorden op moeten komen. Door met elkaar te onderzoeken, te analyseren en te leren maken we gebruik van ieders mogelijkheden om als organisatie verder te komen. We hebben daarom bewust het team ingericht als een professionele leergemeenschap, waarin we met elkaar, naar aanleiding van een vraag of probleemstelling, onderzoekend, ideeën uitwisselen en uitproberen, om zo ons onderwijs voortdurend te verbeteren. Samen met jou als afstudeer-student zullen we ook komend schooljaar weer aan de slag gaan met een onderzoek dat binnen onze organisatie past. Samen met een werkgroep vanuit een van onze PLG's ga je samen opzoek naar de vragen die er leven en werk je toe naar vernieuwend onderwijs.

afstudeeronderzoeken studiejaar 2019-2020

Onderzoek 1: Leerlijn techniek mbv workshops evalueren
Alle leerkrachten op school zijn lid van een van de 5 expertiseteams. Het expertiseteam betekenisvol onderwijs heeft de leerlijn techniek van de SLO toegepast op de school. Er zijn 8 workshops met lessen rond verschillende technieken ontwikkeld voor groep 6 en 7. Deze zullen dit jaar (2019-2020)voor het eerst gegeven worden. Tijdens de workshops worden alle 8 technieken aangeboden, ieder kind volgt een workshop per keer met 1 techniek. Een flinke organisatie, met ouderhulp en pittige technieken ( waaronder solderen en houtbewerken). Het expertiseteam wil onderzoeken of dit een goede werkwijze is om de techniekleerlijn te implementeren. Van de student vragen wij deel te nemen aan de workshops en met het expertiseteam te onderzoeken of de diverse doelstellingen die wij daarmee hebben worden gerealiseerd.
(16 april 2019: Dit onderzoek is inmiddels toegezegd aan een A-student)

Onderzoek 2: Verantwoordelijkheid voor het eigen leren verhogen
Alle leerkrachten van het team zijn lid van een van de 5 expertiseteams. Het expertiseteam didactiek wil onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de verantwoordelijkheid van kinderen voor het eigen leren te verhogen. Wat kan daarbij passend zijn voor de school, gezien de huidige ontwikkeling van de school?
(14 mei 2019: dit onderzoek komt komend schooljaar helaas te vervallen)

Contactpersoon:
Basisschoolcoach Peggy Doreleijers: P.doreleijers@cadansprimair.nl
Directeur Jacqueline Kenter: Touwladder@cadansprimair.nl

Professionele leergemeenschap

Wij bieden plaats aan 10 studenten waarvan de afstudeerplaats in

  • Onderbouw, Middenbouw, Bovenbouw
  • Groep 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Daarnaast biedt onze school plaats aan studenten van:

Koning Willem I College; ROC de Leijgraaf; Summa College; Universiteit Utrecht;