BS De Tovervogel

Bij ons op school hebben we een enthousiast team, mag elk kind zijn wie hij/zij is én staan veiligheid en plezier bovenaan. Ons team doet er alles aan om onze drie pijlers; samenwerken, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid vorm te geven, samen met de kinderen .

Er wordt op onze school les gegeven in groepen. Ons onderwijs wil uitgaan van de kwaliteiten die de kinderen van thuis meebrengen en die samen verder ontwikkelen. Wij verzorgen leerlinggestuurd onderwijs, waarbij leerkrachten inzetten op de zone van naaste ontwikkeling, hierbij een gevarieerd lesaanbod doen en leerlingen eigenaar zijn van hun eigen leerproces.

• Leren en media
  • Nieuwkomers

Wij verwachten van de studenten dat zij werken volgens de uitgangspunten van onze school: eigen verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerken. Dat zij les gaan geven volgens de EDI-werkwijze. Dat ze nieuwsgierig zijn, willen leren en meedenken. Van een afstudeerder verwachten wij dat je bij alles aanwezig bent en je steentje bijdraagt. Je maakt echt deel uit van het team en wordt zo ook gezien. Zo word je bijvoorbeeld ook ingedeeld in ontwikkelgroepen die er op school aanwezig zijn. Een leuke, leerzame ervaring! Daarnaast word je uiteraard erg betrokken bij de groep en de school en alles wat erbij komt kijken, zoals groepsoverdracht,(rapport)gesprekken, invullen van het rapport etc.

Ontwikkelingen

Zoals eerder genoemd zijn we ons meer gaan verdiepen in EDI. Daar waar we gestart zijn met rekenen, gaan we kijken waar de mogelijkheden zijn om dit ook door te trekken naar andere vakken.

Ook zijn we aan het onderzoeken of er iets mogelijk is rondom het creëren van een taalklas en wordt al enkele dagen taal/ woordenschat aan kinderen extra aangeboden.

Op school vinden we onze kernwaarden nog altijd heel belangrijk: Zelfstandigheid, Verantwoordelijkheid en Samenwerken. We proberen dit ook te gebruiken als een leidraad voor ons onderwijs.

We werken in groepen. Iedere leerkracht draagt zorg en kijkt naar wat past bij de leerlingen. Leerlingen op een hoger niveau brengen en onderwijs geven in de zone van de naaste ontwikkeling. Kinderen steeds meer eigenaar laten zijn van hun eigen leerproces, door onder andere doelgericht te gaan werken.

De afgelopen jaren zijn er op school onderzoeken geweest rondom de volgende onderwerpen:
- Hoogbegaafdheid
- Coöperatieve werkvormen
- Programmeren met kinderen
- Muzieklessen
- Overgang groep 2 naar 3: spelend leren
- Spel op de speelplaats
- VVE

Er is vanalles mogelijk t.a.v. afstudeeronderzoeken. Meestal gaan we samen met de afstudeerder kijken naar de mogelijkheden die passen bij de ontwikkeling van de school.

Voltijd en Deeltijd studenten van de pabo.
    En tevens aan Onderwijsassistenten van Summa College/ KWI-college , Fontys pedagogiek, middelbare scholen voor maatschappelijke stages.
    We bekijken bij elke aanvraag of het past bij onze school op het moment dat de vraag er ligt.