De Hoogakker

Basisschool De Hoogakker ligt als enige school in Nuland , een dorp met ruim 5000 inwoners tussen Oss en 's-Hertogenbosch.

Onze missie is het kind laten opgroeien in eigenheid, in relatie met anderen,
binnen de school en de samenleving als leer- en leefomgeving, waarbij hij zich betrokken voelt en waarvoor hij mede verantwoordelijkheid draagt.

De kernwaarden voor ons zijn:
Respect
Eigenheid
Verbondenheid
Geloof in de toekomst
Het zijn waarden die wij uitdragen en die we verwachten van iedereen die deel uitmaakt van onze school als leergemeenschap: team, kinderen en ouders.

• 21st Century Skills
  • Bewegingsonderwijs

Onze speerpunten zijn:
Visible learning
Eigenaarschap bij leerlingen bevorderen.
Het ontdekkend en onderzoekend leren.
Executieve functies.

Voor het komend studiejaar (2024-2025) zijn onderstaande onderzoeksonderwerpen beschikbaar .

- KiVa/ gedragsregels
KiVa is een preventief, schoolbreed programma, gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. Het programma zet in op positieve groepsvorming, zodat ieder kind met plezier naar school gaat.

-Burgerschap
Om op een constructieve en vreedzame manier samen te kunnen leven, is het nodig dat we de spelregels van de samenleving kennen en delen. Kinderen worden niet geboren met een “democratisch gen” en krijgen niet altijd vanzelfsprekend vanuit huis kennis en respect mee voor de basiswaarden van onze samenleving. Dit vraagt van scholen om hen kennis en respect voor de basiswaarden bij te brengen en leerlingen uit te dagen dagelijks met de essentie van die basiswaarden te oefenen.

-Werkhouding/ Taakaanpak
Met de term ‘werkhouding’ bedoelen we de houding van een leerling met betrekking tot het leerproces in de klas. Hierbij gaat het met name over motivatie, concentratie en zelfstandigheid. Een betere werkhouding en taakaanpak is voor veel kinderen van groot belang. Meer structuur in denken en handelen helpt bij het functioneren in de klas.

De definitieve onderzoeksvraag, passend bij het onderzoeksonderwerp, willen we graag samen met de student, de onderzoekswerkgroep en/of het leerteam en directie vaststellen.

De student vormt samen met enkele collega's een eigen onderzoekswerkgroep. Het initiatief en verantwoordelijkheid voor het onderzoek en de onderzoekswerkgroep ligt bij de student. Leden van de onderzoekswerkgroep gaan samen met de student naar de onderzoekbijeenkomsten op de Pabo.
Tijdens bouwvergaderingen en studiedagen is er de ruimte voor tussentijdse presentaties en/of plenaire werkmomenten ten behoeve van het onderzoek. Het eindresultaat van het onderzoek wordt door de student aan het team gepresenteerd.

Heb jij interesse om bij ons af te studeren? Wij zijn benieuwd naar jouw sollicitatiebrief en CV!
Je kunt deze mailen naar: sandravandruten@filiosscholengroep.nl

Pabo-ALO opleiding
HBO Pedagogiek, HBO Leraar Lichamelijke Opvoeding
MBO onderwijsassistent, sport en bewegen