Den Bijstere

"Alles wat aandacht krijgt, groeit..."
Den Bijstere is een opleidingsschool van het eerste uur. Het onderwijsnest heeft een niet meer weg te denken plek in de school. Studenten en leerkrachten zorgen samen voor een goede en fijne plek voor onze leerlingen, waar iedereen kans krijgt om te groeien. Er is ruimte voor talentontwikkeling. We waarderen en stimuleren het als leerlingen, studenten en collega's hun expertise delen met anderen. Zo kunnen we leren van en met elkaar. Het onderwijsnest van Den Bijstere werkt nauw samen met het onderwijsnest van De Cocon.
Op Den Bijstere staan de kernwaarden Onderzoeken, Eigenaarschap, In Beweging en Verbondenheid centraal.

• Integraal kindcentrum

Den Bijstere onderscheidt zich door het gebruik van Da Vinci als methode voor wereldoriëntatie in de midden- en bovenbouw. Inmiddels doen we dit al een aantal jaar en raken we steeds vertrouwder. We onderzoeken de mogelijkheid om het wereldoriëntatieonderwijs van de onderbouw aan te laten sluiten op Da Vinci.

Den Bijstere heeft nu een aantal jaar een continurooster. Daarbij is een team van vrijwilligers betrokken om de middagpauze soepel te laten verlopen. We zijn heel tevreden over de (buitenspeel-)sfeer op Den Bijstere. Er wordt in de klassen gebruik gemaakt van de methode De Vreedzame School voor sociale competentie en democratisch burgerschap. We oriënteren ons op manieren om het geleerde uit de lessen nog meer tijdens het buitenspelen met het vrijwilligersteam terug te laten komen.

Den Bijstere heeft de ambitie om een Integraal KindCentrum (opvang voor 0-12 jarigen) te worden. Dat houdt concreet een uitbreiding naar 0-2 jarigen opvang in. We werken nu met breed gedragen kernwaarden Onderzoeken, Eigenaarschap, In Beweging en Verbondenheid en we bekijken hoe dit terug kan komen in een IKC. Komend schooljaar zal het gebouw helemaal verbouwd worden om het IKC te kunnen huisvesten.

De afstudeerplek is al ingevuld.

Wij bieden plaats aan 9 studenten waarvan de afstudeerplaats in

ROC Tilburg - Onderwijsassist