Franciscusschool

De Franciscusschool is onderdeel van Brede School ‘De Uitkijk’. De school werkt binnen het gebouw samen met Kanteel Kinderopvang voor wat betreft het peuterarrangement (voorheen peuterspeelzaal) en de voor-, tussen- en naschoolse opvang.
We werken volgens de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs, waarbij we thematisch ons onderwijs vormgeven. Vanaf de groepen 5 wordt dit thematisch vormgegeven bij wereldoriëntatie middels IPC. Andere vakgebieden sluiten zoveel mogelijk aan bij de thema's.
Ons enthousiaste en deskundige team heeft veel expertise in huis. We staan voor "iedere dag samen een beetje beter" zodat we continue werken aan verbetering van ons onderwijs. Dit doen wij volgens de methodiek van Stichting Leerkracht.

• Leren en media
  • Outdoor opleidingsschool

Rekenen
Lezen
Outdoor learning/bewegend leren
Breinvriendelijk onderwijs
ICT vaardigheden vergroten

We hebben verschillende thema's waar we mee aan de slag gaan op school. Aan jou te kiezen wat het beste bij je past.

1. Inzet op ICT bij kleuters.
Bij de kleuters is behoefte te willen weten hoe en welke vormen van ict we kunnen gaan inzetten. Op dit moment werken alle leerkrachten met digitale borden en maken we kennis met bijvoorbeeld digidoeners en Ipads, maar is er behoefte aan meer onderzoek/advies/ondersteuning hierin.

2. 'Creatuintje'
Een zelf bedachte term voor onze school. Omdat we ontwikkelingsgericht onderwijs verzorgen willen we meer input hoe we dit vorm kunnen geven binnen ons onderwijs. Allemaal dezelfde knutsel maken is iets wat niet vanzelf sprekend bij ons past. Hoe dagen we kinderen uit hun eigen creativiteit in beeldende activiteiten te ontwikkelen.
Wat mogelijk in het verlengde ligt van boven beschreven tekst (onderzoek) is het eigenaarschap van leerlingen vergroten. In hoeverre kunnen kinderen eigenaar worden van hun eigen leren. Welke tools zijn hiervoor nodig en hoe kunnen wij dit in ons onderwijs vormgeven.

3. Outdoorlearning/bewegend leren
Twee jaar geleden hebben we fantastische nieuwe schoolpleinen gekregen. Er is voldoende te doen op het groene plein. Omdat outdoorlearning en of bewegend leren hele goede effecten heeft op het leren van kinderen hebben we wel behoefte aan meer input van buitenaf daarover. Het is geen vastomlijnd onderzoek. Met elkaar kunnen we de beginsituatie vaststellen en kijken waar behoefte aan is bij leerkrachten.

4. Breinvriendelijk leren /executieve functies
Hoe leren kinderen het best en welke executieve functies hebben ze daarbij nodig? Op onze school hebben we iemand in huis die veel kennis heeft van breinvriendelijk leren, maar hoe zoom je beste in op die executieve functies? Er is een eerdere student geweest die hier een onderzoek over geschreven heeft, maar omdat dit zo'n breed gebied is kan hier makkelijk op door gewerkt worden.

5. Digitale geletterdheid
Digitale media is net weg te denken uit onderwijs. Kinderen moeten daar ook vaardig in worden. Bij ons op school willen we daar meer 1 lijn in zien of krijgen. Dus kan daar onderzoek naar gedaan worden. Wat doen we al(bewust/onbewust)? En welke stap valt er te zetten. Waar liggen behoeftes?
Welke onderdelen doen we nog niet? En op welke manier kunnen we die toepassen in ons onderwijs?
Genoeg om samen in gesprek op in te zoomen en uit te werken.

Het onderzoek kan ook toegespitst worden op 1 onderdeel van digitale geletterdheid. Daarnaast kunnen we aan het begin van het onderzoek bepalen voor welke groepen we dit onderzocht willen hebben.

Daarnaast hebben we komend jaar de volle aandacht voor de basisvaardigheden waarvoor we subsidie hebben gekregen. We zetten met name in op rekenen en lezen, maar ook feedback is een onderdeel dat op onze studiedagen langskomt. Een heldere onderzoeksvraag is daar niet perse voor, maar samen kunnen we vast tot iets moois en zinvols komen, wat aansluit bij onze en jouw behoeftes.

Als je onderzoek komt doen op de Franciscusschool zal de basisschoolcoach en je mentor je gesprekspartner zijn over het onderzoek. Ook met de directeur (MT) is er nauw contact. Als er andere collega's hun input kunnen leveren wordt dat geregeld.

• Groep 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Op onze school kun je je minor bewegingsonderwijs doen.
Tevens hebben wij stagiaires van het Koning Willem 1 college uit Den Bosch.