KC De Avonturier

De Avonturier is een kindcentrum in Vught-Zuid met een vernieuwend onderwijsconcept. De school telt 420 leerlingen verdeeld over heterogene units (unit 2-3-4)
Iedere unit bestaat uit twee heterogeen samengestelde basisgroepen en aanvullend in unit 2-3 een homogeen samengestelde basisgroep. Ter illustratie: in unit 3 zijn er twee groepen 4-5 en een groep 6.
Ons onderwijs wordt vormgegeven vanuit vijf kernwaarden: eigenheid, verbondenheid, verwondering, ondernemerschap en verantwoordelijkheid.

Wij werken intensief samen en hechten veel waarde aan gezamenlijke verantwoordelijkheid. Kortom, wij leren van en met elkaar. Dit vindt plaats in een professionele, veilige en gezellige omgeving . Als stagiaire ben je echt een onderdeel van het team.

• Integraal kindcentrum
  • Bewegingsonderwijs
  • Pabo-ALO

- Het ideale leerplein
- Het bevorderen van zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid
- OGO in unit 2 (groep 1-2-3)
- Volgen van leerlingen

De Avonturier werkt planmatig aan schoolontwikkeling. Hierbij is het structureel uitvoeren van praktijkgericht onderzoek ingebed in de schoolorganisatie. Je wordt begeleid door een onderzoeksbegeleider die 'Master' geschoold is, en je sluit aan bij de werkgroepen behorend bij jouw onderzoeksonderwerp.

We hebben verschillende speerpunten in onze schoolontwikkeling, daarom zijn er drie onderzoeken mogelijk bij ons op school;

Onderwerp onderzoek 1: Leesmotivatie
Landelijk gezien gaan de leesresultaten en de leesmotivatie bij leerlingen, op de basisschool, achteruit. Ook bij ons op school is deze trend zichtbaar. De afgelopen twee jaar hebben wij o.a. de leesmethode voor technisch lezen van groep 3 aangepast. Ook de technisch leesmethode voor de midden- en bovenbouw is vernieuwd. Dit heeft nog niet voldoende effect gehad op de leesmotivatie bij de leerlingen op de Avonturier. Dit wordt wel een speerpunt voor het komende schooljaar. Graag willen wij onderzoeken hoe wij de intrinsieke leesmotivatie bij leerlingen nog meer kunnen stimuleren? Richtinggevende vragen voor het onderzoek zijn: Wat is het belang van leesmotivatie? Op welke wijze draagt de leesmotivatie bij aan het verbeteren van de leesresultaten?

Onderwerp onderzoek 2:
De wetgeving omtrent het creëren van een veilige schoolomgeving, stelt dat basisscholen verplicht zijn om goed zicht te hebben op mogelijk pestgedrag tussen de leerlingen onderling. Hier op school werken wij met CITO leerling in beeld, executieve functies en leefstijl om een veilig pedagogisch klimaat te creëren in de groep. Wij zijn nieuwsgierig of bovengenoemde aspecten voldoende zijn om mogelijk pestgedrag te voorkomen/signaleren. Richtinggevende vragen voor dit onderzoek zijn: Wat is het belang van een veilig pedagogisch klimaat? Hoe dragen bovengenoemde aspecten bij aan het creëren van een veilig pedagogisch klimaat?

Onderzoek 3: Cultuuronderwijs / Eigen invulling
Mogelijk ontstaat er nog een extra onderzoeksonderwerp omtrent cultuuronderwijs. Deze zal zich dan richten op het vormgeven van het cultuuronderwijs op de Avonturier.

Tevens hechten wij binnen de Avonturier ook veel waarde aan onze kernwaarde eigenheid. Waarbij wij het belangrijk vinden om ruimte te creëren om jezelf te ontwikkelen en je talenten te ontdekken. Wij staan daarom altijd open voor eigen onderzoeksideeën vanuit de student. Mocht je als afstudeerder een eigen invulling hebben bedacht voor je onderzoek, dan kunnen wij hier altijd over in gesprek gaan om de mogelijkheden te bespreken.

Partners in leren

Wij bieden de mogelijkheid om een deel van je stage te doen bij deze scholen en/of organisaties:

Wij bieden plaats aan 10 studenten waarvan de afstudeerplaats in

• Groep 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8