Openbare Basisschool De Bolster

Openbare Basisschool de Bolster in Sint-Michielsgestel bevordert de ontwikkeling van kinderen, gebruik makend van de talenten die een kind heeft in een omgeving waar het welbevinden vanzelfsprekend is.
Bewust, betrokken en betekenisvol onderwijs.
Samenwerking met Talent (school voor dove en slechthorende leerlingen): 10 dove leerlingen volgen bij ons regulier onderwijs.
Onze school telt 322 leerlingen verdeeld over 13 groepen.

Breinvriendelijk onderwijs: Bewust, betrokken en betekenisvol.
Er liggen voldoende onderwerpen die vanuit ons nieuwe schoolplan uitgewerkt/uitgezocht kunnen worden. Eigen initiatieven voor een afstudeeronderwerp worden gewaardeerd, mits ze binnen onze onderwijskundige lijn passen. We gaan graag in gesprek.

Wij werken naar onze visie: bewust, betrokken en betekenisvol. Daar zullen ook de accenten van het onderzoek liggen. We werken met verschillende leerteams waaraan je als afstudeerder deelneemt.

Eigen initiatieven voor een afstudeeronderwerp worden gewaardeerd (voor zowel onder-, midden- als bovenbouw), mits ze binnen onze onderwijskundige lijn passen: breinvriendelijk onderwijs; bewust, betrokken en betekenisvol leren. Er liggen voldoende onderwerpen die vanuit ons nieuwe schoolplan uitgewerkt/uitgezocht kunnen worden. We gaan graag in gesprek.

Je kunt denken aan de volgende onderwerpen:

Algemeen:
Al een aantal jaar geven we invullen aan het hoekenwerk in alle groepen. Het is tijd voor een evaluatie, zodat we deze manier van werken kunnen doorontwikkelen.
Uiteraard hopen we ook dat je hiervoor aanbevelingen kan doen, zodat het hoekenwerk betekenisvol ingezet kan worden, zodat we doelgericht kunnen werken aan de ontwikkeling van onze kinderen.

Leerteam Wereldoriëntatie:
We willen de doorgaande lijn voor WO versterken, aansluitend bij de nieuw te kiezen methode WO. Hoe kunnen we zorgen voor samenhang/een doorgaande lijn en hiaten voorkomen?

Leerteam Begrijpend lezen:
Op school willen we begrijpend lezen geïntegreerd (meer betekenisvol) gaan aanbieden. Welke leerkrachtvaardigheden, welke activiteiten zijn hiervoor nodig en zijn deze op dit moment aanwezig (wellicht ligt daar een relatie met onze nieuwe wo methode)? Welke tips/handvatten kunnen we onze leerkrachten aanbieden om meer geïntegreerd en betekenisvol begrijpend leesonderwijs te gaan invoeren?

Leerteam Sociaal Emotioneel Leren:
We zoeken naar uitbreiding van onze lesactiviteiten gericht op het vergroten van de denkkracht van kinderen (hoger orde denken)? Bij welke vakken kan dat? Kun je ons voorbeelden aanreiken? Kun je zorgen voor een goede onderlegger, waarmee de leerkrachten aan de slag kunnen?

Leerteam Rekenen:
Onze leerkrachten in de bovenbouw willen graag meer bewegend leren inzetten bij het rekenonderwijs. Kun jij een mooie doorgaande lijn maken, die past bij onze rekenmethode Pluspunt?

- Koning Willem 1 College Den Bosch: Onderwijsassistenten;
- Fontys Hogescholen: Pedagogiek, AD PEP;