SBO De Piramide
Een groot deel van ons team is, naast het geven van onderwijs aan onze leerlingen, bezig met het bieden van ambulante begeleiding op reguliere basisscholen. Deze medewerkers maken deel uit van het Centrum Passend Onderwijs.
Thema's
- Taal
- Rekenen
- Onderzoekend en ontwerpend leren
- Gedrag
- Pabo-ALO
Speerpunten voor schoolontwikkeling
Komend schooljaar kunnen studenten een bijdrage leveren aan de onderwerpen:
- Taal, spelling
- Onderzoekend en ontwerpend leren
- Gedrag en pedagogisch handelen
Buiten deze speerpunten staan wij altijd open voor een ander onderwerp betreft onderzoek dat op initiatief van de student zelf ingebracht wordt.
Onderzoek
SBO De Piramide is sinds maart 2018 Academische Opleidingsschool en heeft de onderzoekscultuur hoog in het vaandel staan. De school werkt met kennisteams (onderzoeksgroepen). Sinds jaar en dag worden LIO-ers en andere PABO studenten begeleid in deze sterk ontwikkelde onderzoekscultuur. De LIO-er is lid van een van de kennisteams afhankelijk van het gekozen onderzoeksthema.
Er zijn kennisteams op alle thema’s die terugkomen in ons jaarplan. Hierbij kun je denken aan: taal/lezen, rekenen en wiskunde, onderzoekend en ontwerpend leren, pedagogisch klimaat, en ICT & media. Doel van de kennisteams is om op de aangegeven gebieden onderzoeksmatig een specifiek onderwerp uit te werken en kennis te vergaren. Het kan zijn dat dit leidt tot nieuwe beleidsvoornemens c.q. verbetertrajecten. Alle inhoudelijk bij het onderwijs betrokken teamleden (waaronder directeur, leerkracht met managementtaken, IB-ers, leerkrachten, vakdocenten, orthopedagogen, logopedisten, ambulante begeleiders, onderwijsassistenten) zijn opgenomen in een kennisteam. Zij worden ingedeeld op basis van expertise en interesse. Ook de LIO-er wordt op basis van interesse opgenomen in een kennisteam en doet binnen dat kennisgebied onderzoek. De kennisteamleden zijn betrokken op het onderzoek van de student. Per kennisteam is er een onderzoekscoördinator aangesteld die het onderzoekmatige karakter van het kennisteam verder tracht te versterken.
Jaarlijks wordt de stand van zaken met betrekking tot de onderzoekscultuur gemeten en in beeld gebracht.
Onderzoeksresultaten
- In het schooljaar2018-2019 is er een onderzoek uitgevoerd door de LIO-er ingebed in het kennisteam gezonde school. Het inventariserende onderzoek heeft zich gericht op het aanbod van de school in het kader van relaties en seksualiteit.
- Het onderzoek heeft geleid tot de beantwoording van de hoofdvraag: Hoe ondersteunen de leerkrachten van de onderbouw, middenbouw en bovenbouw van de school leerlingen bij de seksuele vorming?
- Om de hoofdvraag te beantwoorden is er een enquê
- Uit analyse van de resultaten is gebleken dat alle leerkrachten van de school aandacht besteden aan seksuele vorming, echter verschilt de frequentie van de lessen per leerkracht. Tijdens de lessen seksuele vorming tonen alle leerkrachten leerkrachtcompetenties die volgens de literatuur bijdragen aan een sociaal veilig klimaat. De leerkrachten communiceren echter weinig aspecten van deze lessen met ouders.
- De belangrijkste aanbeveling voortkomend uit het onderzoek is het verbeteren van de communicatie tussen leerkrachten en de ouders wanneer het gaat om de seksuele vorming van de leerlingen.
- Een onderzoeksopzet is gemaakt en uitgevoerd, waarbij gebruik gemaakt is van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksinstrumenten. Na dataverzameling en analyse zijn conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan.
- Het onderzoek is in het team en ook nog op een onderzoek conferentie gepresenteerd.
- De onderzoeken van de 2 LIO stagiaires van schooljaar 2019-2020 waren gericht op het verbeteren van ons spellingsonderwijs en het ontwikkelen van executieve functies van kinderen bij ons op school.
- In het schooljaar 2021-2022 zijn er 2 LIO stagiaires actief geweest binnen onze school. Hun onderzoeken waren gericht op het bieden van passend reken- en taalonderwijs aan onze doelgroep. Durven kijken buiten de gebande paden van de reguliere methodes was hierbij van groot belang.
- Gedurende schooljaar 2022-2023 zijn er geen LIO studenten actief geweest.
- In schooljaar 2023-2024 heeft de LIO student onderzoek gedaan in samenwerking met Point013. Er is gekeken naar de interactie tussen leerkracht en leerling. Wat beï
Partners in leren
Wij bieden de mogelijkheid om een deel van je stage te doen bij deze scholen en/of organisaties:
- Andere opleidingsscholen binnen KempenKind. Bijvoorbeeld: De Toermalijn (Bladel), De Franciscus (Bladel), De Leilinde (Reusel), Het Palet (Hapert).
- Maar ook andere scholen binnen onze stichting vallen tot de mogelijkheid. Denkend bijvoorbeeld aan onze SO/VSO setting De Groote Aard in Eersel.
- Een groot deel van onze medewerkers is ook werkzaam binnen het Centrum voor Passend Onderwijs. Een expertise dienst voor reguliere scholen binnen de regio. Het is altijd mogelijk hier mee te kijken.
- Op dit moment hebben we ook een erg nauwe samenwerking met CJG. Het traject Samen Doen, is op onze school vormgegeven.
Professionele leergemeenschap
Wij bieden plaats aan 8 studenten waarvan de afstudeerplaats in
- Onderbouw, Middenbouw, Bovenbouw
Daarnaast biedt onze school plaats aan studenten van:
- Fontys HBO Pedagogiek
- PABO de Kempel
- Onderwijsassistent (Summa en ROC)
- Orthopedagogiek (Universiteit Nijmegen en Utrecht)
- Logopedie
- Sport en bewegen
- Fontys sporthogeschool
- SWD
- Fontys sociale studies