SBO De Piramide

De Piramide is een school voor speciaal basisonderwijs. De ca. 130 leerlingen in de leeftijd van 4 t/m 13 jaar hebben specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften op didactisch en sociaal emotioneel gebied. De Piramide is de speciale voorziening in het samenwerkingsverband Passend Onderwijs. Naast onze reguliere SBO leerling, met lichte ondersteuningsbehoeften, bieden wij ook onderwijs aan leerlingen met zware ondersteuningsbehoeften.
Een groot deel van ons team is, naast het geven van onderwijs aan onze leerlingen, bezig met het bieden van ambulante begeleiding op reguliere basisscholen. Deze medewerkers maken deel uit van het Centrum Passend Onderwijs.

• Pabo-ALO

Komend schooljaar kunnen studenten een bijdrage leveren aan de onderwerpen:
- Taal, spelling
- Onderzoekend en ontwerpend leren
- Gedrag en pedagogisch handelen

Buiten deze speerpunten staan wij altijd open voor een ander onderwerp betreft onderzoek dat op initiatief van de student zelf ingebracht wordt.

SBO De Piramide is sinds maart 2018 Academische Opleidingsschool en heeft de onderzoekscultuur hoog in het vaandel staan. De school werkt met kennisteams (onderzoeksgroepen). Sinds jaar en dag worden LIO-ers en andere PABO studenten begeleid in deze sterk ontwikkelde onderzoekscultuur. De LIO-er is lid van een van de kennisteams afhankelijk van het gekozen onderzoeksthema.
Er zijn kennisteams op alle thema’s die terugkomen in ons jaarplan. Hierbij kun je denken aan: taal/lezen, rekenen en wiskunde, onderzoekend en ontwerpend leren, pedagogisch klimaat, en ICT & media. Doel van de kennisteams is om op de aangegeven gebieden onderzoeksmatig een specifiek onderwerp uit te werken en kennis te vergaren. Het kan zijn dat dit leidt tot nieuwe beleidsvoornemens c.q. verbetertrajecten. Alle inhoudelijk bij het onderwijs betrokken teamleden (waaronder directeur, leerkracht met managementtaken, IB-ers, leerkrachten, vakdocenten, orthopedagogen, logopedisten, ambulante begeleiders, onderwijsassistenten) zijn opgenomen in een kennisteam. Zij worden ingedeeld op basis van expertise en interesse. Ook de LIO-er wordt op basis van interesse opgenomen in een kennisteam en doet binnen dat kennisgebied onderzoek. De kennisteamleden zijn betrokken op het onderzoek van de student. Per kennisteam is er een onderzoekscoördinator aangesteld die het onderzoekmatige karakter van het kennisteam verder tracht te versterken.
Jaarlijks wordt de stand van zaken met betrekking tot de onderzoekscultuur gemeten en in beeld gebracht.

Onderzoeksresultaten

Partners in leren

Wij bieden de mogelijkheid om een deel van je stage te doen bij deze scholen en/of organisaties:

- Fontys HBO Pedagogiek
- PABO de Kempel
- Onderwijsassistent (Summa en ROC)
- Orthopedagogiek (Universiteit Nijmegen en Utrecht)
- Logopedie
- Sport en bewegen