Maak kennis met de outdoor opleidingsschool: KC Christoffel in Tilburg

Christoffel.png
21 oktober 2021 - door: Team Outdoor Opleidingsscholen

Maak kennis met de outdoor opleidingsschool: KC Christoffel in Tilburg

Vanaf september 2021 doen 3 opleidingsscholen mee aan de ‘pilot outdoor opleidingsschool’: Fransiscusschool te Zaltbommel (opleidingscoach: Stefan van Beurden), Christoffel Kindcentrum te Tilburg (opleidingscoach: Rolf Touwen) en De Sonnewijzer in Son (opleidingscoach: Vincent Hoeks). In deze Professionele Leergemeenschap (PLG) participeren, zoals gebruikelijk in een opleidingsschool, pabostudenten, een basisschoolcoach en een opleidingscoach. Het grote verschil is echter dat outdoor opleidingsscholen een sterke focus hebben op buiten leren.

Kindcentrum Christoffel is gelegen in de wijk Zorgvlied in Tilburg-West. De school heeft ongeveer 550 leerlingen verdeeld over 22 groepen. Op 28 september brachten de opleidingscoaches en basisschoolcoaches van onze 2 andere outdoor opleidingsscholen een bezoek aan Kindcentrum Christoffel om elkaar te informeren en inspireren over outdoor learning.

Na een korte presentatie over de ervaringen met buiten leren op Kindcentrum Christoffel, mochten we gelukkig ook zelf snel naar buiten en werden we rondgeleid over het schoolplein en de directe omgeving van de school.

Ondanks dat deze school midden in de stad Tilburg ligt, is de nabije schoolomgeving alles behalve stedelijk. In samenwerking met de buurt en de gemeente is de omgeving van de school de laatste jaren veranderd in een groene oase met onder andere een Tiny Forest, waarin ieder kind een eigen boom heeft. Ook zijn er een moestuin, een speelbos, een WADI (natuurlijke regenwateropvang), een pluktuin, grondwaterpomp en natuurlijke speelelementen (bijv boomstammen/klimbomen). In deze groene schoolomgeving krijgen leerlingen de kans zich ook buiten de muren van de school te ontwikkelen. Zo’n buitenleeromgeving gun je echt ieder kind! En het mooie is: ook de buurtbewoners maakt dankbaar gebruik van de groene ruimte.

Het bezoek aan deze school heeft iedereen geïnspireerd en gemotiveerd om verder aan de slag te gaan met buiten leren.

Heel veel dank aan basisschoolcoach Ineke van der Hagen en opleidingscoach Rolf Touwen die dit bezoek mogelijk hebben gemaakt! We wensen de pabostudenten op deze school heel veel succes met alle buitenlessen die zij zullen gaan verzorgen tijdens hun stage.

Wil je meer weten over de pilot outdoor opleidingsscholen van FHKE? Neem dan contact op met Ellen Rohaan via e.rohaan@fontys.nl