Montessorischool Elzeneind

Help mij
Leer mij
Zie mij het zelf doen

Op Montessorischool Elzeneind ontwikkelen kinderen zich tot zelfstandige persoonlijkheden die verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen voor zichzelf, hun omgeving en de samenleving waarvan zij deel uitmaken. Opgroeien door ervaringen, kennis en vaardigheden voor de toekomst. We hebben er alle vertrouwen in dat kinderen dat kunnen. Wederzijds vertrouwen in de ander... een prachtige en krachtige basis in relaties én in opvoeding en onderwijs.

Formatief handelen
Werken met 'ik doelen'

Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we 3 LIO plekken beschikbaar.
1 LIO plek is mogelijk op Basisschool de Blinkerd
2 LIO plekken zijn mogelijk op Montessorischool Elzeneind (1 bovenbouw 7/8 en 1 middenbouw 3/4)
De contexten van Basisschool de Blinkerd en Montessorischool Elzeneind zijn heel verschillend.
Op De Blinkerd leer je het belang van krachtig, thematisch onderwijs in een NT2 context.
Op Elzeneind leer je de kracht van het montessori-materiaal en het belang van goed kijken naar brede ontwikkeling van kinderen door ze te stimuleren om 'het' zelf te doen.

De rode draad op alle niveau's: recht doen aan de eigenheid van de betrokkenen, ons onderwijsconcept en werk maken van een onderzoekende houding en een onderzoekscultuur.
In ons schoolplan werken we daarom o.a. met de volgende onderzoeksvragen;
- Hoe kunnen kinderen zichtbaar maken wat ze kunnen en wat ze nog moeten leren?
- Hoe concretiseren we leer- en ontwikkellijnen naar 'ik doelen'?
- Hoe begeleiden we kinderen in het kiezen van 'ik doelen'?

Radboud Universiteit
Koning Willem I College