Noorderlicht


Kom ontdekken, leren en groeien bij Basisschool Noorderlicht!
Avontuur zit in onze natuur en ons onderwijs mag dus best spannend zijn. Dat stimuleert kinderen hun eigen kracht en talent te ontdekken. Daarom staat slimme ICT en technologie centraal in ons onderwijs. Duurzaamheid en zorg voor de wereld zijn ook thema’s die steeds belangrijker worden. Wij spelen daarop in. Ook letterlijk. We spelen en leren veel buiten! Een rijk ingerichte speelleertuin is de basis voor kennismaken met de natuur en zorg hebben voor het milieu. Een duurzaam, energieneutraal gebouw helpt ons team kinderen te laten leren over deze thema’s.

Thema's

  • Taal
  • Rekenen
  • Wetenschap, techniek en design
  • Engels
  • OriĆ«ntatie op jezelf en de wereld

Speerpunten voor schoolontwikkeling

Kijk even op onze website/youtube. Ons filmpje geeft je een indruk! www.bsnoorderlicht.nl
‘We zien een ‘eigenwijze’ en innovatieve school, die op veel gebieden tegendraadse, maar bewuste keuzes heeft gemaakt en op belangrijke onderdelen van het onderwijs vooruit loopt.’ Inspectie van het Onderwijs: Onderzoek bestuur en scholen.

Bij Basisschool Noorderlicht laten we onze kinderen graag op eigen kracht leren én groeien in een thuisgroep en op een leerplein. Kinderen kunnen zich hier vol op ontwikkelen. We stemmen ons onderwijs af op wat de groep en de leerling nodig heeft. Daarnaast werken wij met veel technologie in onze lessen die zo dicht mogelijk staat bij de werkelijke situatie in de maatschappij.

Wij vinden het belangrijk dat de basis op orde is, in de breedste zin van het woord. Dus zowel op pedagogisch als op didactisch vlak. Bij ons ligt in de basisvakken de nadruk op goede (directe) instructie, begeleide inoefening en automatiseren. Maar wij vinden het daarnaast ook heel belangrijk dat onze kinderen hun kennis over de wereld uitbreiden. Om dit te bereiken zie je ons werken in thema's, zijn we regelmatig buiten en werken we veel samen op de verschillende leerpleinen: leerplein Bos (groepen 1-2), Duin (groepen 3-4), Oceaan (groepen 5-6) en Rots (groepen 7-8). Deze leerpleinen zijn helemaal ingericht om te ontdekken, op avontuur te gaan en te leren.

Om optimaal te kunnen leren zijn wij van mening dat iedereen goed in zijn vel moet zitten. Om te beginnen bij de leerkrachten. "Van gelukkig leerkrachten leer je de mooiste dingen." Daarnaast staan het welbevinden van de leerlingen bij ons hoog in het vaandel. Met behulp van de methodiek Vreedzaam en klassenvergaderingen leren wij de leerlingen met elkaar omgaan in onze mini-maatschappij.

Onderzoek

Hieronder staan vier onderzoeksvragen die nu op onze school leven. Lees ze alle vier eens door. Zit er een interessant onderwerp voor je bij?
We horen graag van je! Afstuderen kan bij ons zowel voor het jonge als het oude kind. Wij horen graag je voorkeur.

Onderzoeksvragen:

1. Kleuters en een ontwikkelingsvoorsprong: Hoe signaleren we dit, wat doen we nu al, wat is bekend uit onderzoek? Wanneer spreek je van een voorsprong? Wat zouden we beter kunnen doen? Welke aanbod is geschikt voor deze leerlingen?
Wij werken op Noorderlicht met een Plusklas. We zouden graag voor onze jongste leerlingen meer kennis willen en beter weten hoe we het beste aanbod voor hen kunnen verzorgen. We hebben vanuit het verleden hier een plan op, maar kan dit beter/vernieuwd worden met de kennis van nu?

2. Op Noorderlicht zijn in de onderbouw veel iPads in de klassen aanwezig en vanaf groep 4 werken onze leerlingen naast in boeken en schriften, allemaal op hun persoonlijke iPad. Onze leerlingen hebben een Apple Pencil en schrijven dus op hun iPad. De laatste tijd is vaak in het nieuws dat schermtijd verkort dient te worden en dat werken op de iPad de hersenen niet zou stimuleren: We leren niet van typen, we moeten schrijven! Op Noorderlicht kijken wij daar net wat anders tegenaan omdat wij schrijven op de iPad. (Dus weinig tot geen zelfcorrigerend online werk). Daarnaast kun je met een iPad echt heel veel andere gave én nuttige dingen in je lessen en onderwijs. Denk aan inzet bij de creatieve vakken, aantekeningen leren maken bij thema's, Garageband bij muziek... en zo is er nog veel meer. Wij zouden graag een doorontwikkeling willen maken. Wat is er aan kennis en leerkrachtvaardigheden nodig om deze ontwikkeling een nieuwe impuls te geven? Wat zegt de theorie hierover? Kunnen we leren van andere landen? Rondom dit onderwerp is een onderzoek zeer welkom!

3. Wat zijn goede stelopdrachten en wat niet? We willen ons schrijfonderwijs (teksten schrijven) een nieuwe impuls geven. Wij hebben behoefte aan informatie over de leerlijn stellen. Welke opdrachten zijn geschikt voor weke groepen? Hoe formuleer je een goede opdracht om de leerlingen een tekst te laten schrijven?
Mogelijke onderzoeksvraag:
Hoe kunnen de leerkrachten het vakgebied stellen zo inrichten dat de leerlingen komen tot goede teksten schrijven?

4. Dual-coding of toch anders? Dual-coding: het combineren van beelden en woorden, waardoor je het beter onthoudt. Het werkgeheugen bestaat uit twee cognitieve werkruimtes: de codeert en verwerkt beelden en gebeurtenissen (non-verbale informatie) terwijl de andere dat doet met taal (verbale informatie). Door beide werkgeheugen aan te spreken, verwerk je het dubbel zo sterk. En precies hier willen we op Noorderlicht wel meer over weten! In Amerika zien wij leerkrachten die op hoog tempo lesgeven en hun leerlingen direct nieuwe lesstof laten verwerken door hardop nieuwe kennis te herhalen tegen hun maatje mét gebaren... Is dit hoe we het beste leren? Wat is hierover bekend? Welke onderzoeken liggen hieraan ten grondslag? Is dit iets voor onze school? Wat zijn de opbrengsten van deze manier van aanbod/verwerking? Wij zouden graag rondom dit thema een onderzoek willen laten doen.


Mail je brief naar rochelle@bsnoorderlicht.nl én naar mt@bsnoorderlicht.nl

Professionele leergemeenschap

Wij bieden plaats aan 7 studenten waarvan de afstudeerplaats in

  • Onderbouw, Middenbouw, Bovenbouw

Daarnaast biedt onze school plaats aan studenten van:

Pabo University. Noorderlicht is voorloper op gebied van technologie in het onderwijs. Maar wel een goede balans en mix van oud en nieuw;

International Lifestyle Studies (we doen veel aan gezonde lifestyle voor onze leerlingen. Maar doen we het juiste?);

Leraar Engels (voltijd) Hoewel jij misschien in het VO gaat werken, leggen wij de basis. Een onderzoek waard! Hoe kan de aansluiting beter?