OBS Camelot

Openbare basisschool Camelot heeft gekozen voor het concept Ervaringsgericht Onderwijs (EGO).
We richten ons op betrokkenheid, welbevinden en verbondenheid. Daardoor krijg je meer grip op de processen van leren en ontwikkelen. We zien betrokkenheid als voorwaarde voor het leren. Het leren gebeurt in betekenisvolle situaties en sluit zoveel mogelijk aan bij de verschillende onderwijsbehoeften van de kinderen. We willen kinderen zich laten verbazen over hun kennis, talenten en mogelijkheden.
Onze kinderen ontwikkelen op deze manier een brede basiskennis en- vaardigheden om de uitdagingen van het voortgezet onderwijs en de toekomst aan te gaan.

• Onderzoekend en ontwerpend leren

Speerpunten op het terrein van:
- autonomie verlenen (eigenaarschap vergroten bij kinderen) binnen contractwerk;
- inrichten leeromgeving
- executieve functies/cognitieve bouwstenen inbedden binnen ons onderwijs;
-aanbod en didactisch handelen rekenonderwijs

Op Camelot is sprake van een open lerende cultuur, onder andere blijkend uit open deuren, intervisie en studiedagen.
Vergadertijd wordt effectief gebruikt voor (zoveel mogelijk) inhoudelijk overleg. Er zijn inhoudelijke werkgroepen ingesteld met een duidelijk doel gericht op onderwijsverbetering. Deze projectgroepen werken projectmatig en onderzoeksmatig. Kennis wordt gedeeld met alle belanghebbenden.

OBS Camelot is één van de partners van KindCentrum Mellepark. Samen met OBS Camelot vormen basisschool De Palster en kinderopvang Mellepark het kindcentrum. Binnen het kindcentrum werken we als partners samen; ook op het gebied van opleiden. Studenten van verschillende opleidingen ontmoeten elkaar en hebben de mogelijkheid tot samenwerken over de school-/kinderopvangorganisatie heen. Hierdoor biedt KC Mellepark een unieke leeromgeving waarin de studenten elkaar kunnen verrijken in hun ontwikkeling.

Kempel Helmond
Leijgraaf Veghel