Intervisie basisschoolcoaches

In de regio Tilburg komen basisschoolcoaches regelmatig bij elkaar voor intervisie. Basisschoolcoach Susanne Leijtens vertelt.

Vanuit welke bedoeling is de aanpak ontstaan?

Binnen de verschillende stichtingen zijn er één of een paar basisschoolcoaches (bsc) werkzaam. Wanneer je begint als bsc komt er veel op je af en kun je alle verduidelijking vanuit de praktijk gebruiken. Om deze reden heeft de bsc van Leerrijk! zich aangesloten bij de bsc’ers van Bravoo en Scala. Dit is uitgebreid met meerdere mensen en neemt iemand het werk van een voorganger over dan wordt deze door de rest begeleid.

Welk actoren zijn betrokken en wat is hun bijdrage?

De basisschoolcoaches van de volgende stichtingen: Leerrijk!, Bravoo, Scala en Fluvium.

Hoe is de aanpak vormgegeven?

De studenten hebben 1x per kwartaal een toetsweek. Tijdens deze week hebben zij geen verplichting op de stageschool dus hebben de bsc's de mogelijkheid om andere afspraken te maken.

Er wordt vooraf geïnventariseerd wat de gespreksonderwerpen zijn, waar hebben we behoefte aan? Er is ook ruimte voor intervisie. Iedereen zet zijn/haar ervaring en kennis in om de ander te ondersteunen waar nodig.

Wat maakt de aanpak zo succesvol?

De scholen van de stichtingen Leerrijk!, Bravoo en Scala liggen in hetzelfde gebied. We krijgen veel studenten uit deze regio en kunnen hierdoor eenduidigheid uitstralen. De ontwikkeling van de student loopt hierdoor, op welke school dan ook, door.

Waar ben je trots op?

• Studenten krijgen de mogelijkheid om in een doorgaande lijn te ontwikkelen.
  • De bsc’s leren van elkaar en van elkaars scholen.
  • De sollicitatiegesprekken van de A-fase studenten worden door ons zo gepland dat de studenten op meerdere scholen een gesprek kunnen hebben. Hierdoor kunnen zij deze vaardigheid goed oefenen.
  • Afgelopen tijd hebben twee bsc’s de training tot assessor gevolgd. Door onze samenwerking hebben we de mogelijkheid gehad om ook hierbij van elkaar te leren.

Meer weten?

Neem contact op met Marijke van de Poele van basisschool De Duinsprong, indirecte voorzitter, of basisschoolcoach Susanne Leijtens van basisschool Besoyen.

Aanpak: Intervisie basisschoolcoaches

Principe: Praktijkrelevantie