Uitwisseling voor studenten door basisschoolcoaches

De basisschoolcoaches van deze scholen organiseren op drie momenten in het jaar workshops voor hun studenten. In totaal worden negen workshops aangeboden. De studenten mogen er drie naar keuze volgen, passend bij hun interesse of leerdoel of als bewijsmateriaal voor hun portfolio. De workshops vinden plaats van 9.00 tot 12.00 uur op de scholen. Studenten krijgen desgewenst ook een rondleiding.

Vanuit welke bedoeling is de aanpak ontstaan?
Het is een initiatief van een aantal basisschoolcoaches (inmiddels is de groep uitgebreid tot tien), met de bedoeling:

• expertise van basisschoolcoaches te delen met studenten;
  • praktische workshops te geven, direct toepasbaar in de praktijk;
  • studenten en basisschoolcoaches te laten kennismaken met verschillende scholen;
  • studenten met elkaar te verbinden;
  • basisschoolcoaches met elkaar te verbinden;
  • PR te realiseren voor alle scholen.

Welke actoren zijn betrokken en wat is hun bijdrage?
De basisschoolcoaches regelen de organisatie en geven een workshop. Studieloopbaanbegeleiders denken mee en geven ook eventueel een workshop.

Hoe gaat het precies in zijn werk?

Basisschoolcoaches inventariseren aan het begin van het schooljaar de animo en de inhoud van de workshops. De taken worden verdeeld. Studenten hebben de keuze om in te tekenen op maximaal 3 workshops per ronde (voorkeur 1-2-3). In totaal zijn er 3 rondes in een jaar. Steeds wordt een workshop gehouden op een ochtend of middag. Uiteraard staat het de student vrij om geen gebruik te maken van het aanbod en naar hun eigen stage te gaan. Ook de basisschoolcoaches die geen workshop geven, kunnen gaan kijken bij elkaar. Voor de geïnteresseerden wordt er na afloop een rondleiding gegeven op de school.

Wat maakt de aanpak succesvol?

De diversiteit, vrijblijvendheid, praktisch gericht, het enthousiasme, de kwaliteit en inhoud van de workshops, een kijkje in de keuken.

Waar zijn jullie het meest trots op?

We zijn trots op de hoge opkomsten bij de workshops, de goede recensies, het enthousiasme. Het format bewijst zich ook doordat steeds meer basisschoolcoaches willen aansluiten.

Aanpak: Uitwisseling voor studenten door basisschoolcoaches

Principe: Praktijkrelevantie

Regio: Tilburg

Bestuur: Stichting Leerrijk