BS De Vonder

De Vonder in Moergestel is een reguliere basisschool met ruim 300 leerlingen. De Vonder is een dorpsschool, wat inhoudt dat hij een centrale plaats inneemt in het dorp. Het begeleiden van een onderwijsnest en deze mee laten denken over de ontwikkeling van onderwijs zien wij als positief.

Vier kernwaarden en hun uitwerking verwoorden onze visie; SAMEN, KIND CENTRAAL, BETROKKENHEID, RESPECT. In onze schoolgids is het missie/visie schema te vinden met de uitwerking van deze kernwaarden (www.bsdevonder.net).

Vanaf januari 2024 maken wij als school deel uit van Stichting Etuda: Een samenwerkingsverband tussen basisscholen in Oisterwijk, Moergestel, Hilvarenbeek, Goirle.

• Jonge kinderen

Bij de Vonder staan oriëntatie en implementatie op een nieuwe reken- en taalmethode en het thematisch werken binnen OJW centraal.
Komend schooljaar willen we vervolgstappen zetten m.b.t. het aanbieden van de zaakvakken binnen thema's en werken volgens het EDI-model krijgt onze aandacht.
In kwaliteitskaarten zullen we ons onderwijs in kaart brengen.

Ook nemen we ons onderwijs aan 'het jonge kind' opnieuw onder de loep: Wat doen we en waarom doen we het zoals we doen? Wat is ons idee/onze visie hierachter en wat houdt deze vervolgens in voor ons onderwijsaanbod?

In het kader van bovenstaande zullen studenten binnen deze ontwikkeling ruimte hebben om hierover mee te denken. Dit biedt zeker mogelijkheden om een bijdrage te kunnen gaan leveren aan een school in ontwikkeling / die bezig is met vernieuwing.

Vanuit onze vier kernwaardenwillen wij verder diepgang gegeven aan onze visie. De 4 doelen die in brede zin aangeven wat we leerlingen tijdens hun 8 jaar op De Vonder willen meegeven, zijn de volgende:

1. Een goede, gezonde emotionele basis
2. Intrinsiek gemotiveerd zijn, ondernemend
3. Basiscompetenties (vaardigheden, kennis en skills)
4. Basishouding van verbondenheid

We beseffen dat deze 4 hoofddoelen vragen om een meer concrete invulling. Als team zijn we hierover in gesprek: Vanuit een onderzoekende houding willen we ons verder ontwikkelen.
Wát houden bovenstaande doelen nu eigenlijk concreet in voor ons handelen; voor óns onderwijs ?

Wij delen met basisschool "Bienekebolders" (bienekebolders.nl) hetzelfde gebouw.
M.b.t. schoolontwikkeling ligt bij Bienekebolders het accent op het gebied van het Nederlands Kennis Curriculum en de aansluiting bij bijvoorbeeld mondeling taalgebruik en schrijfonderwijs. Daarnaast wordt close Reading verder uitgebouwd en volgen ze het HPO traject.

Voor onze stagiaires betekent bovenstaande , dat er ruimte is voor een WPL-plaats op De Vonder of op Bienekebolders.
Samen bespreken we op basis van behoeften en wensen welke groep het best past >
Zowel t.a.v. de eerste stageperiode (start schooljaar t/m medio febr.) als t.a.v. de tweede periode (medio febr. t/m einde schooljaar).

Fontys Pedagogiek, Fontys AdPEP, ROC sport en bewegen,
    ROC OnderwijsAssistent, Sporthogeschool.