Locatieleider Lonneke Damen aan het woord

In deze derde editie van ‘In gesprek over kwaliteitsontwikkeling in het POS’ vindt u het verslag van het gesprek dat ik met Lonneke Damen voerde over haar implementatieproces met de feedbackkaarten. Lonneke is locatieleider op Basisschool De Duizendpoot (locatie Lindenheuvel) in Geleen en volgt ontwikkelingen in het POS op de voet. Hierdoor heeft zij als ‘externe’ geïnteresseerde kennisgemaakt met de feedbackkaarten die in het POS worden gebruikt en deze succesvol geïntroduceerd in haar team. Hieronder neem ik u mee in een aantal prachtige resultaten!

Lonneke onderschrijft het belang dat bij kwaliteitsontwikkeling de schoolleider goed zicht heeft op wat er in en om de school gebeurt. Ook is het belangrijk dat de schoolleider resultaten en opbrengsten analyseert en inzichtelijk maakt hoe deze opbrengsten zich verhouden tot gestelde ambities. Een onderzoekende en kritische houding is hierbij cruciaal. Voor Lonneke houdt dat in dat zij voortdurend onderzoekt wat van invloed is op de kwaliteit van onderwijs op De Duizendpoot.

Verbetering feedbackcultuur

Op basis van inhouden van de opleiding Vakbekwaam Schoolleider die Lonneke bij FHKE volgt, onderzocht zij onder andere de schoolcultuur en in welke mate cultuurkenmerken van invloed waren op de professionele dialoog in de school. Lonneke duidt dat uit de onderzoeksresultaten blijkt dat er winst te behalen is t.a.v. de feedbackcultuur in de school (op het gebied van kennis, vaardigheid en belangrijke voorwaarden). Om hier in gezamenlijkheid een vervolg aan te geven heeft Lonneke tijdens een studiemoment zowel de onderzoeksresultaten als de werkwijze met de feedbackkaarten geïntroduceerd. De inhoud van de kaarten is gebaseerd op ‘The power of feedback’ van Hattie en Timperley (2007).1

Tijdens een studiedag is hier vervolgens in kleine setting mee geoefend aan de hand van casuïstiek. Lonneke geeft hierbij aan dat het belangrijk is om in een veilige (kleine) setting te oefenen en met een grote praktische toepasbaarheid: ‘het moet raken aan de dagelijkse lespraktijk en aanpakken van de leerkrachten’.

Collegiale visitatie

In het ontwikkelen van een cultuur waarin feedback tot de gewone werkprocessen behoort, heeft Lonneke met het een team een volgende stap gezet door gebruik te maken van collegiale visitatie. Leerkrachten worden vrij geroosterd voor klassenbezoek bij elkaar. Vervolgens wordt in de nabespreking de focus te liggen op de kwaliteit van de feedback die leerkrachten elkaar geven. De feedbackkaarten zijn hierbij een belangrijk hulpmiddel. Een hulpmiddel dat (op dit moment) nog wel zichtbaar moet zijn om bewustwording te vergroten. Ook Lonneke zelf besteedt nog veel aandacht aan het gebruik, het nut en de noodzaak van feedback in haar contacten met collega’s. ‘Om de kaarten ook fysiek ‘dichtbij’ te hebben, heb ik ze gelamineerd en verspreid in de school’. Alle collega’s hebben de kaarten binnen handbereik als reminder en voor structuur.

En mooi moment van trots was voor Lonneke de zeer positieve reactie van de Raad van Toezicht die tijdens het jaarlijkse bezoek erg te spreken was over het initiatief en de interventies richting een feedbackcultuur op De Duizendpoot!

De feedbackkaart

Meer weten

Meer weten over (de implementatie van) de feedbackkaarten? Neem dan contact op met Lonneke Damen: l.damen@1000-poot.nl.

Marlon van de Put, april 2019

1 Meer lezen over ‘The power of feedback’? Lees hier het volledige artikel.