Leernetwerk en starterscoach

Schermafbeelding 2015-11-30 om 12.02.23.png

In het POS vervult de ervaren leerkracht een rol in de begeleiding van startende collega’s, als starterscoach en/of netwerkfacilitator. De gedachte is: iedere starter heeft recht op een coach. Immers, een luisterend oor en deskundige begeleiding kunnen zo nodig zijn tijdens die eerste jaren voor de klas.

Starterscoach

Starterscoaches zijn geschoolde coaches die een extra training hebben gevolgd om startende leerkrachten te coachen. Deze coaches zijn onafhankelijke begeleiders, zij beoordelen niet, maar weten wel richting de beoordeling op kwaliteit en vanuit een houding ‘Help mij het zelf te doen’ te begeleiden. Zij hebben verstand van de specifieke professionaliseringsvraagstukken die startende leerkrachten hebben. De starterscoaches vervullen ook een voorbeeldrol met betrekking tot een leven lang leren en leren in een leernetwerk. Met behulp van intervisie en training met beeld stimuleert en ondersteunt de starterscoach de startende leerkracht gedurende de inductiefase. De intensiteit van begeleiding wordt door het schoolbestuur vastgesteld en is aflopend. De starterscoach heeft in de organisatie de grootste kans van slagen als de taak wordt opgenomen in het personeelsontwikkelbeleid.

Training tot starterscoach
Jaarlijks worden binnen het Partnerschap Opleiden in de School starterscoaches opgeleid. Je leert in de training wat het betekent om startende leerkrachten te coachen en te stimuleren tot samen leren ontwikkelen en onderzoeken.

Waaier van Bloom
De taxonomie van Bloom kan worden toegepast bij de formulering van leerdoelen.

Trainen met beeld
Met behulp van de presentatie en formulieren 'Trainen met beeld' kun je als (starters)coach een training met beelden opzetten om de ontwikkeling van de (startende) leerkracht te ondersteunen.

Leernetwerk

Startende leerkrachten hebben er baat bij om met en van elkaar te leren in een leernetwerk. Zo vergroten zij hun kennis en vaardigheden en ervaren ze dat ze eigenaar zijn en blijven van hun professionele ontwikkeling. Een leernetwerk voor startende leerkrachten is een plek waar ruimte is voor informeel leren. In een leernetwerk wordt gebruik gemaakt van sociale contacten, uitgangspunt van gesprek is de dagelijkse lespraktijk. Bestaande kennis en vaardigheden worden uitgewisseld en bij gezamenlijke leervragen en leerdoelen worden ontbrekende kennis en vaardigheden aangevuld. Het leernetwerk wordt door een schoolbestuur of een samenwerking van schoolbesturen gefaciliteerd.

In de praktijk is gebleken dat waar de starterscoach de facilitator van het leernetwerk is, het leernetwerk een veel positiever effect op de ontwikkeling van de startende leerkracht heeft dan waar de facilitator geen starterscoach is. Bovendien kan zo de coaching met leernetwerk overgaan naar professionalisering met behulp van een leernetwerk.